نگارش و ویرایش رزومه

نگارش و ویرایش رزومه

نگارش و ویرایش رزومه

رزومه که از کلمه فرانسوی résumé گرفته شده است، در سایر زبان ها نیز به همین نام و یا به صورت سیوی (Curriculum Vitae) شناخته می شود. هدف اصلی از نگارش رزومه آن است که مسئول پذیرش متقاضیان به صورت سریع و در عرض چند دقیقه، با نگاهی گذرا به رزومه یک الی دو صفحه ایِ فرد، نمایی کلی از وی در ذهن داشته باشد. از این رو نگارش یک رزومه تحصیلی خوب، از مهمترین فاکتورها در جهت اخذ پذیرش و دریافت کمک هزینه تحصیلی از دانشگاه های مختلف به شمار می رود.

. به طور کلی، یک رزومه تحصیلی یا CV بر پایه گواهی ها یا تائیدیه ها نوشته می شود. به عبارت دیگر، تمرکز CV بر روی فعالیت ها یا کارهایی است که انجامش منجر به صدور یک تائیدیه یا گواهی شده است؛ همانند یک مقاله در ژورنالی علمی یا کنفرانس، مدارک دانشگاهی، حضور در کارگاه ها، عضویت در انجمن های علمی گوناگون و … . معمولا بخش های اصلی یک رزومه تحصیلی شامل تجارب آموزشی و آکادمیک (مثلا دانشگاه محل تحصیل در مقاطع قبلی و …)، پروژه های پژوهشی گذرانده شده (مثلا مقاله چاپ شده در یک ژورنال علمی – پژوهشی)، افتخارات علمی (مثلا برنده تسهیلات بنیاد ملی نخبگان و …)، کتب منتشر شده و عضویت در انجمن های علمی می شود.
نکته مهم دیگر اینکه لازم است در ابتدای هر رزومه ای، اطلاعات شخصی مثل ملیت، آدرس محل سکونت و راه ارتباطی، ترجیحا وضعیت تاهل و … ذکر شود.

فهرست
رزرو وقت مشاوره فرم ارزیابی رایگان فرم ریجکتی